Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 25/11/2014-επίκαιρη ερώτηση Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Ιωάννη Γκίοκα




επίκαιρη ερώτηση  Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Ιωάννη Γκίοκα και την απάντηση του Υφυπουργού Εργασίας  κ. Κεγκερογλου Β. σχετικά με το εποχικό επίδομα.

ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Πρώτη θα συζητηθεί η με αριθμό 294/18-11-2014 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αττικής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Ιωάννη Γκιόκα προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, σχετικά με τη λήψη μέτρων για οικονομική ενίσχυση στους εργαζόμενους της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Κεγκέρογλου.
Κύριε Γκιόκα, έχετε το λόγο για να αναπτύξετε την ερώτησή σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΚΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, είναι γνωστή η άσχημη κατάσταση που υπάρχει στον κλάδο της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, λόγω της απαξίωση και της εγκατάλειψης, με τις επιπτώσεις να είναι ιδιαίτερα τραγικές στους εργαζόμενους του κλάδου.
Η ανεργία στον κλάδο φτάνει στο 90%. Χιλιάδες είναι οι οικογένειες που στέλνονται στην εξαθλίωση, που ζουν από τα συσσίτια, που αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης και που δεν μπορούν να πληρώσουν τα στοιχειώδη, όπως το ρεύμα, το νερό, το πετρέλαιο θέρμανσης και τα χαράτσια.
Γι’ αυτό το λόγο, οι εργαζόμενοι και οι συνδικαλιστικές τους οργανώσεις έχουν υποβάλει αίτημα προς το Υπουργείο Εργασίας για έκτακτη οικονομική ενίσχυση των εργαζομένων στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Ουσιαστικά, πρόκειται για το εποχιακό επίδομα που δίνεται στους εργαζόμενους της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και που προτείνεται να διευρυνθεί και ως προς τα κριτήρια και ως προς τον αριθμό των εργαζομένων που καλύπτει.
Πρέπει δηλαδή να συμπεριληφθούν όλοι οι εργαζόμενοι στον κλάδο της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας -κι όχι μόνο εκείνης της ζώνης- όπως είναι οι εργαζόμενοι στο Σκαραμαγκά, που ήταν για τρία χρόνια απλήρωτοι και σήμερα εργάζονται για 800 ευρώ με ατομικές συμβάσεις -κι όχι όλοι- στις παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού και με αβέβαιο το αύριο, και όπως είναι οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που είναι απλήρωτοι για δέκα μήνες και υπάρχει κι εκεί αβεβαιότητα.
Κάποιες ρυθμίσεις που έγιναν στο παρελθόν δεν έλυσαν το πρόβλημα, όπως δεν θα το λύσει, κατά τη γνώμη μας, και η προσωρινή ρύθμιση που απ’ ό,τι φαίνεται προχωράει με τα αντισταθμιστικά οφέλη και την επιδίωξη να εξασφαλιστούν 10.000.000 ευρώ από τα αντισταθμιστικά οφέλη της αγγλικής εταιρείας και να προχωρήσει η επισκευή κάποιων πυραυλάκατων.
Και με την ευκαιρία, αν έχετε κάποια ενημέρωση, επειδή οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας αγωνιούν και για το θέμα αυτό, καλό είναι να ειπωθεί.
Πρέπει, επίσης, να διευρυνθούν και τα κριτήρια. Η προϋπόθεση δηλαδή που τίθεται σήμερα να έχουν οι εργαζόμενοι που λαμβάνουν το επίδομα από πενήντα ως διακόσια δέκα ένσημα είναι απαγορευτική για πολλούς εργαζόμενους. Δεν μπορούν δηλαδή να πάρουν το επίδομα όλοι οι εργαζόμενοι στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, όπως οι εργαζόμενοι στο Σκαραμαγκά που δεν έχουν ένσημα, καθώς και οι μισοί περίπου εργαζόμενοι στην Ελευσίνα, οι οποίοι μπορεί να έχουν παραπάνω ένσημα από διακόσια δέκα, όμως ουσιαστικά δεν πληρώνονται.
Με βάση λοιπόν τη θετική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΕΔ, η ερώτησή μας είναι τι μέτρα θα πάρει η Κυβέρνηση, ώστε να δοθεί άμεσα και χωρίς καμιά προϋπόθεση, χωρίς δηλαδή το όριο των ενσήμων, η οικονομική ενίσχυση στους εργαζόμενους της ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε κι εμείς.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, είναι ένα θέμα που, όπως ακριβώς το αναπτύξατε, αφορά τους εργαζόμενους της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, βεβαίως των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των Ναυπηγείων της Ελευσίνας, και έχει να κάνει με την περιστασιακή, ουσιαστικά, εργασία την οποία έχουν και που δεν τους διασφαλίζει τα απαραίτητα για τη διαβίωση των ίδιων και των οικογενειών τους.
Απευθύνθηκαν τα συνδικάτα με δύο-τρεις συναντήσεις που είχαμε προς το Υπουργείο Εργασίας, συζητήσαμε το θέμα. Η διαδικασία η οποία προβλέπεται προϋποθέτει εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΕΔ, η οποία πράγματι έχει σταλεί στο Υπουργείο Εργασίας μετά την απόφαση η οποία ελήφθη στις 21 Οκτωβρίου, στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου, κατά την οποία παρευρέθηκαν οι εργαζόμενοι και εξέθεσαν το θέμα τους, καταθέτοντας και το αίτημα για έκτακτη, ουσιαστικά, οικονομική ενίσχυση.
Στην ουσία είναι αυτό που είπατε, ότι το επίδομα το οποίο δίδεται με κάποιες προϋποθέσεις, λόγω της ανάγκης που υπάρχει πρέπει να δοθεί και σε αυτούς τους περιστασιακά εργαζόμενους, όπως είπαμε, και με λίγες ουσιαστικά δυνατότητες να στηρίξουν τις οικογένειές τους. Γι’ αυτό, αμέσως μετά την αποστολή του αιτήματος προς το Υπουργείο Εργασίας πρέπει να δούμε το χρηματοδοτικό θέμα.
Από την πλευρά μας, έχουμε ήδη ενημερώσει το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Οικονομικών. Το ύψος της χρηματοδότησης, σύμφωνα με την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΕΑΔ, είναι γύρω στα 2 εκατομμύρια. Εφόσον υπάρξει αυτή η θετική απάντηση, θα συνταχθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση για να προχωρήσει.
Δεν είμαι, όμως, σε θέση σήμερα να σας πω αν θα υπάρξει θετική απάντηση, παρότι εκφράστηκε η βούληση και από τον Υφυπουργό Ανάπτυξης, με τον οποίο μίλησα, να καταβληθεί προσπάθεια, ούτως ώστε να δοθούν τα χρήματα μέσα από τον προϋπολογισμό ο οποίος υφίσταται.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστώ.
Ο κ. Γκιόκας έχει το λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΚΑΣ: Κύριε Υπουργέ, πρέπει όσο γίνεται πιο γρήγορα να υπάρξει απάντηση και να υπάρξει και σήμερα δέσμευση από τη μεριά της Κυβέρνησης ότι αυτό το επίδομα, που έχουν τόσο πολύ ανάγκη οι εργαζόμενοι στη ναυπηγική και επισκευαστική βιομηχανία της χώρας, θα δοθεί. Οι γιορτές των Χριστουγέννων πλησιάζουν, τα έξοδα τρέχουν, η κατάσταση για τους εργαζόμενους είναι απελπιστική και στη Ζώνη και στο Σκαραμαγκά και στην Ελευσίνα και σε όλο τον κλάδο της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας. Εδώ, φυσικά, πρέπει να υπάρξει και διεύρυνση των κριτηρίων.
Οι προϋποθέσεις που υπάρχουν σήμερα για το επίδομα που δίνεται στη Ζώνη είναι απαγορευτικές. Δηλαδή, ο περιορισμός των ενσήμων για να πάρει το επίδομα ένα πολύ μεγάλο μέρος των εργαζομένων είναι από πενήντα έως διακόσια δέκα ένσημα. Διότι υπάρχουν εργαζόμενοι που όχι φυσικά με δική τους ευθύνη δεν έχουν ένσημα και στη Ζώνη και στο Σκαραμαγκά ή υπάρχουν εργαζόμενοι που φαινομενικά έχουν ένσημα παραπάνω από διακόσια δέκα, όμως δεν πληρώνονται εδώ και δέκα μήνες, όπως συμβαίνει στην Ελευσίνα.
Άρα, λοιπόν, πρέπει να υπάρχει άμεση απάντηση από την Κυβέρνηση και δέσμευση τόσο όσον αφορά το επίδομα όσο και όσον αφορά τη διεύρυνση των κριτηρίων. Ούτως ή άλλως, μιλάμε για εργαζόμενους που δεν φταίνε σε τίποτα γι’ αυτή την κατάσταση.
Οι αιτίες είναι γνωστές για τη συρρίκνωση και το μαρασμό της ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας της χώρας μας και δεν είναι μόνο η κρίση, αλλά είναι και οι πολιτικές που υλοποιούνται όλα αυτά τα χρόνια από τις κυβερνήσεις και ξεκίνησαν πριν από την κρίση. Είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, όπου δισεκατομμύρια ευρώ έχουν εισπράξει, έχουν τσεπώσει οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων από τα εξοπλιστικά προγράμματα. Είναι οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ουσιαστικά απαγορεύουν σε μία χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, με μεγάλες ανάγκες στην ακτοπλοΐα, στη νησιωτική σύνδεση, να έχουν εμπορική δραστηριότητα τα ναυπηγεία της. Είναι το κυνήγι του κέρδους που οδηγεί εφοπλιστές να ναυπηγούν καράβια στην Κίνα, στην Κορέα και εδώ να μη φτιάχνουν ούτε βάρκα και μάλιστα σνα διευκολύνονται με διακρατικές συμφωνίες προκειμένου να πηγαίνουν στην Κίνα και στην Κορέα. Είναι όλα αυτά που πρέπει να μπουν στο στόχαστρο των εργαζομένων προκειμένου να ανατραπεί η σημερινή κατάσταση στα ναυπηγεία της χώρας.
Όμως, εδώ πρέπει να υπάρξει μία ανακούφιση. Κατά τη γνώμη μας, αυτό το επίδομα, η έκτακτη οικονομική ενίσχυση, είναι το ελάχιστο, το αυτονόητο που πρέπει να γίνει, προκειμένου να μπορέσουν αυτές οι οικογένειες να καλύψουν ένα μέρος τουλάχιστον των εξόδων τους. Η Κυβέρνηση πρέπει να δεσμευτεί και να εγκρίνει αυτό το κονδύλι, που το ύψος του, όπως είπατε, δεν είναι απαγορευτικό.
Φυσικά, πρέπει να συνεχιστεί ο αγώνας αυτών των εργαζομένων, προκειμένου να διεκδικηθούν τα δεδουλευμένα που τους οφείλονται. Επίσης, δεν πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις. Αυτό πρέπει να συνδεθεί με το συνολικότερο αγώνα του λαού μας, των εργαζομένων, ιδιαίτερα ενόψει νέων -απ’ ό,τι φαίνεται- αρνητικών εξελίξεων στα ασφαλιστικά, κοινωνικά και εργασιακά δικαιώματα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Υπουργέ, θα θέλατε να προσθέσετε κάτι;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα μόνο να πω ότι το μόνο για το οποίο δεσμεύεται το Υπουργείο Εργασίας είναι, εφ’ όσον υπάρξει η θετική απάντηση για την ύπαρξη του ποσού, να κάνει τη διαδικασία που προβλέπεται, προκειμένου να δοθούν τα χρήματα και να καταβληθεί η ενίσχυση στους εργαζόμενους.
Όσον αφορά το άλλο κομμάτι, το μεγαλύτερο, στο οποίο αναφερθήκατε, αυτό είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Υπουργείου Άμυνας και δεν μπορώ να έχω σήμερα ενημέρωση γι’ αυτά τα θέματα.

http://www.902.gr/eidisi/voyli/55941/g-gkiokas-na-dothei-ektakto-epidoma-stoys-ergates-tis-naypigoepiskeyastikis